Monday, August 16, 2010

Etter en uke på skolen

Første dag på skolen gikk over all forventning. Andre dag på skolen gikk under all forventning. Jeg var på skolen nesten hele andre dag på skolen. Det var mange barn som gråt. Barn som ikke fant klassen sin, og heller ikke ante hvilken klasse de gikk i. Alt er på engelsk og man ikke skjønner et ord. Emma og Mats gråt de også. Men bare når de så meg. Stakkars barn. Det er ikke lett å starte på en skole med 3.500 elever hvor alle snakker engelsk.

Men dag 3 gikk strålende. Vet ikke helt hvorfor. Men vi sørget for at barna la seg tidligere og fikk mer søvn, samtidig valgte jeg å være borte fra skolen nesten hele dagen. Det hjelper at pappa ikke er til stede.

Jeg har en svensk mamma som er på skolen hele dagen (siden sønnen hennes nekter henne å dra noen andre steder). Og jeg passer på å spørre henne om hvordan det går med Emma. Og hun følger med. Hun kan fortelle om alt Emma har gjort i friminuttene, hvem hun har lekt med om hun har vært blid og fornøyd. Mats sin lærerinne, Mrs Olivia, er veldig flinkt til å fortelle meg om hvordan Mats har hatt det. Hun kan bla. fortelle at Mats har blitt veldig populær blant gutta etter at han begynte å ta med seg fotball på skolen.




Fra Samsung


Fra Samsung


Et par bilder jeg tok av barna under lunchen. Jeg får ikke lov av Emma å ta bilder av henne når hun er sammen med venner. Det er flaut. Derfor den dårlige kvaliteten




Siden Hege Ann har vært på jobb, er det jeg som har tatt barna til skolen hver dag - i taxi. Etter at barna er levert, har jeg hatt fri fra kl. ni til to. Den tiden har jeg brukt til shopping, resturanter og trening. Nå er ikke jeg så veldig glad i shopping, så det har blitt mest av de to andre tingene. Og musklene buler. Når jeg ser på meg selv i speilet, ser jeg at jeg har en muskelmasse mellom Arnold Schwarzenegger og Hanna Kvannmo. Et sted mellom der ihvertfall.

I dag fikk begge barna med seg hjemmelekse. Emma sin lekse var ganske lett. Lære seg 10 ord og lære å skrive ordene. Tag, van, sad, hat, bat, fat, rat, pat, mat og map. Hva pat og mat betyr, vet jeg ikke. Noen som kan hjelpe meg?

Mats skulle lese et helt hefte han har laget selv. Og det var ganske imponerende. Legger ut en liten presentasjon av hans første lekse her. Litt dårlig lyd, men det er bare å skru volumet på max.
Mats sin første lekse

I morgen skal barna for første gang ta skolebussen til skolen. Nesten alle de andre barna har begynt å ta skolebussen, men vi har vært litt sene med å melde oss på. Vi regner med at det går veldig bra. Det er noen av barna på skolen som fremdeles nekter å ta skolebussen, men Emma og Mats har blitt så trygge på skolen nå, så det kommer ikke til å være noe problem.

Det betyr mer fritid for meg. Og det er nå jeg kan starte med å planlegge hva jeg skal bruke denne tiden til. Håper det blir jobbing. Håper jeg får tid til å studere. Håper jeg får tid til å se mer av dette vakre landet. Men hver dag kommer uansett til å bli brukt godt.

No comments:

Post a Comment